Под земјината кора има повеќе вода отколку во сите океани заедно: Дали знаевте дека Земјата има свој внатрешен резервоар за вода?

19/04/2024

Во 2008 година, бразилски рудари забележале неугледен и необичен камен во чакалот на плитка река во регионот Мато Гросо. Тој бил син, безвреден дијамант, чие откритие подоцна смени многу нешта во научните кругови.

Имено, откриено е дека овој камен е досега невидена форма на минералот рингвудит, кој во себе содржи вода, пишува списанието „Nature“. Тој испливал на површината заедно со исфрлени вулкански карпи и се верува дека длабоко во Земјата го има во изобилство.

Минерал кој ја чува водата

Првичното истражување на канадските научници од Универзитетот во Алберта, предводени од Греам Пирсон, сугерираше дека рингвудит содржи околу 2,5 проценти вода, но по подоцнежните истражувања се покажа дека е нешто помал процент - околу 1,5. Но, ако рингвудитот содржи дури и еден процент вода, тоа би значело дека во внатрешноста на Земјата има три пати повеќе вода отколку во сите океани заедно.

Откритието на минерал богат со вода ги оправда сомнежите на научниците дека огромни количества вода се заробени помеѓу горните и долните слоеви на обвивката на Земјата на длабочина од 410 до 660 километри. Рингвудит се формира од самиот перидот под специфични услови кои преовладуваат во утробата на Земјата, под екстремно висока температура и притисок.

Но, интересно е што ова не беше прва средба на научниците со овој минерал, туку беше прва со овој минерал кој потекнува од Земјата. Имено, тој бил пронајдена во метеори кои паѓале на Земјата, а нашироко се верувало дека дел од водата на Земјата е од вонземско потекло, односно дека метеорите ја донеле водата на Земјата. „Со откривањето на копнениот рингвудит, треба да се преиспита она што мислевме дека го знаеме“.

Земјата се поти

Докажаното постоење на вода во обвивката на Земјата ќе влијае и на многу други гранки на геофизиката, првенствено сеизмологијата, проучувањето на вулканите и тектонските плочи. Научното истражување за рингвудит го продолжија експерти од американскиот северозападен универзитет во Илиноис, а водачот на проектот Стивен Јакобсен тврди дека по ова откритие, сè поизвесно е дека „водата на Земјата потекнува од внатре“.

Постоењето на огромни количества вода во внатрешноста на Земјата беше докажано во 2014 година кога споменатиот тим инсталираше повеќе од 2.000 сеизмографи низ Соединетите држави за да ги проучат сеизмичките бранови генерирани од повеќе од 500 земјотреси. Тие докажаа дека сеизмичките бранови минуваат низ самото јадро на Земјата, но и низ многу влажни карпи. Со мерење и пресметување на карактеристиките на тие карпи - се потврди дека се работи за рингвудит.

Иако рингвудитот содржи многу вода, сосема е сигурно дека никогаш нема да пливаме во новооткриениот „подземен океан“. Имено, водата во овој минерал не се наоѓа во ниту една од трите познати агрегатни состојби, туку нејзините молекули формираат посебна формација. Водачот на истражувањето му објаснил на лаикот дека водата излегува од минералот „слично како кога човек се поти“.